مصرف گوشت قرمز کاهش یابد

وی که توصیه کرد در این دوران مصرف گوشت قرمز کاهش یابد، با بیان اینکه از نوشیدنی های ولرم مانند آب ولرم، چای، چای سیب، به‌، نعناع و دم نوش ها در حد نرمال استفاده شود، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت سه روز از بیماری می توان انواع فرنی را استفاده کرد و اگر فرد دارای اشتهای خوبی هست حتما ازغذاهای معمول استفاده کند.

این کارشناس تغذیه افزود: آب هویج و آب مرکبات نیز برای مبتلایان به کرونا موثر و در تقویت سیستم ایمنی بدن آنان کمک کننده است.

طلایی در تشریح اینکه چه غذاهایی پس از بهبودی از کرونا مناسب است یادآور شد: پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و متنوع براساس گروه های غذایی و جایگزین های آن شامل گروه های میوه، سبزی ها، غلات ، لبنیات، انواع گوشت ها، حبوبات و تخم مرغ در تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

چرایی مصرف لبنیات بیماران کرونایی

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی ضرورت ممنوعیت مصرف لبنیات در هنگام ابتلا به کرونا ادامه داد: لبنیات ممنوع نیست اما برای برخی از افراد که نسبت به گروه لبنیات آلرژی دارند یا دچار عدم تحمل گوارشی می شوند توصیه می شود تا بهبود علائم استفاده نکنند.

طلایی در عین حال تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی که طبع(مزاج) سرد دارند (مانند برخی مواد لبنی) یا حساسیت زا هستند برای افرادی که دچار بیحالی، ضعف  یا دارای آلرژی هستند توصیه نمی شود.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه در بهبودی بیماران تاکید کرد: به هر حال برنامه غذایی متنوع و مناسب هر فرد در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد و غذا بخشی از درمان بیماری های مختلف به شمار می رود.

این استاد دانشگاه افزود: تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در دوران کرونا نیاز به سه اصل رعایت اصول کلی در برنامه غذایی، فعالیت بدنی و مدیریت استرس دارد.

این متخصص تغذیه گفت: استفاده از دوغ های کم نمک و خانگی، شربت های کم شیرین و خانگی به جای آبمیوه های صنعتی، محدود کردن وعده های غذایی که ارزش غذایی پایین دارند مانند چوب شور، غلات حجیم و پاستیل توصیه می شود.

وی ادامه داد: بهتر است مصرف انواع نوشیدنی شیرین، آب میوه صنعتی، نوشیدنی گاز دار،  شیرهایی که طعم دار هستند، بیسکویت، شیرینی ها، کیک خامه ای و بستنی ها محدود شود.

به گفته طلایی محدود کردن گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و غذاهای پرچرب و شور در بهبود بیماری بسیار موثر است.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: استفاده از نان های سبوس دار، سوپ های بلغور گندم و جو، ماست و دوغ خانگی، استفاده از صبحانه سالم مانند نان و پنیر و گردو، خرما همچنین استفاده از خشکبار مثل توت خشک، انجیر خشک، خرما، کشمش، مغزها، گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، انواع میوه های خشک مثل برگ زرد آلو، برگه هلو، و انواع میوه های خشک توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوردن و نوشیدن چای کم رنگ، استفاده از توت خشک و خرما به جای قند و فعالیت بدنی مناسب به همراه خواب کافی توصیه می شود.