×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
بقایی و احمدی نژاد به انتخابات نمی رسند/احمدی نژاد می خواهد «روحانی»رای بیاورد/حمایت جبهه پایداری از «رییسی» به نفع او نیست

پایگاه خبری امید صلح – بقایی و احمدی نژاد هردو رد صلاحیت می شوند و به انتخابات نمی رسند.

فاطمه دیانی –«ایجاد فضای دو قطبی در کشور مضرّ است.امروز کشور به اتحاد نیروها احتیاج دارد.» این خلاصه ای از توصیه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب به محمود احمدی نژاد است که در روزهای آغازین مهرماه 95 مطرح کردند.توصیه ای که به اعتقاد بسیاری از سیاسیون با ثبت نام این چهره برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نادیده گرفته شده است.

این اقدام محمود احمدی نژاد موجب شد تا اماواگرهای بسیاری درباره تایید یا رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان مطرح شود و بیشتر تحلیل ها حول موضوع کاندیداتوری او بچرخد.بنابراین اگرچه به باور سیاسیون تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد بعید به نظر می رسد اما قطعا او آمده است تا فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر حضور خود قرار دهد و بنا بر گفته خود انتخابات را از حالت دو قطبی خارج کند.

احمدی نژاد و حامیانش این بار بازی‌نامه‌ای جدید تدوین کرده اند که در صورت رد صلاحیت رییس دولت دهم ،گویا به دنبال ایفای همان نقشی هستند که آیت الله هاشمی در انتخابات 92داشت و آرای او در سبد رای روحانی قرار گرفت. حمایت احمدی نژادی ها از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که در راند آخر مقابل حریف قرار می گیرد ،معمایی است که گذشت زمان آن را حل خواهد کرد. هرچند که برخی تحلیلگران اعتقادی به این موضوع ندارند و معتقدند احمدی نژاد ویارانش در انتخابات نقشی به شکل فعال نخواهند داشت. ناصر ایمانی،از تحلیلگران سیاسی اصولگراست که ضمن تاکید براین موضوع به امید صلح می گوید: تصور می کنم آقای احمدی نژاد کاندیدای دیگری نخواهند داشت چون افرادی که ممکن است از طیف ایشان تاثیرگذار باشند آقایان بقایی و مشایی بودند لذا دیگر افراد که ثبت نام کرده اند از نزدیکان ایشان در انتخابات تاثیرگذار نخواهند بود.

او در عین حال به توصیه انتخاباتی مقام معظم رهبری به پرهیز از دو قطبی سازی فضای انتخابات اشاره می کند و ادامه می دهد: دو قطبی نشدن فضای انتخابات که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و به آقای احمدی نژاد توصیه کردند برای جلوگیری از آن فضا ،در انتخابات ثبت نام نکنند و البته آقای احمدی نژاد هم به این توصیه ایشان توجه نکرد، معنای دیگری دارد .

ایمانی تاکید می کند: فضای سیاسی کشور تغییر نمی کند چراکه به اعتقاد بنده آقایان احمدی نژاد و بقایی رد صلاحیت می شوند و اینها به رقابت های انتخاباتی نخواهند رسید تا بتوانند تغییری در فضا ایجاد کنند.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

آقای احمدی نژاد پس از ثبت نام در انتخابات گفت که فضای سیاسی کشور در انتخابات سه قطبی می شود. به نظر شما با کاندیداتوری احمدی نژاد و بقایی این اتفاق می افتد؟  

فضای سیاسی کشور تغییر نمی کند چراکه به اعتقاد بنده آقایان احمدی نژاد و بقایی رد صلاحیت می شوند و اینها به رقابت های انتخاباتی نخواهند رسید تا بتوانند تغییری در فضا ایجاد کنند.

یعنی فضای انتخابات همچنان دو قطبی خواهد بود؟

دو قطبی هم نیست .چون تعریف دو قطبی تعریف ویژه ای است .اینکه از دو جناح دو نفر کاندیدا باشند به معنای دو قطبی شدن نیست .این تصورغلطی است. درباره دو قطبی شدن اگر اینطور باشد ،همیشه انتخابات ما دو قطبی است و از هردو جناح افرادی را داریم که ثبت نام می کنند. دو قطبی نشدن فضای انتخابات که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و به آقای احمدی نژاد توصیه کردند برای جلوگیری از آن فضا ،در انتخابات ثبت نام نکنند و البته آقای احمدی نژاد هم به این توصیه ایشان توجه نکرد، معنای دیگری دارد .دو جناحی به معنای دو قطبی نیست .در انتخابات 92هم انتخابات دو جناحی بود اما دو قطبی نشد .سال 88انتخابات دو قطبی شد لذا دو قطبی شدن فضا تعریف دیگری دارد که در جای خودش باید درباره آن بحث کرد.به هرحال من فکر می کنم آقایان بقایی و احمدی نژاد هردو رد صلاحیت شوند اما افراد مستقلی در انتخابات خواهند بود و افراد دیگری هم از جناح ها حضور خواهند داشت.

آقای احمدی نژاد در انتخابات کاندیدای دیگری ندارد؟

تصور می کنم کاندیدای دیگری نخواهند داشت و اگر هم داشته باشند در انتخابات نقشی به شکل فعال نخواهد داشت چون افرادی که ممکن است از طیف ایشان تاثیرگذار باشند؛آقایان بقایی و مشایی بودند لذا دیگر افراد که ثبت نام کرده اند از نزدیکان ایشان در انتخابات تاثیرگذار نخواهند بود.

در انتخابات92، آیت الله هاشمی پس از رد صلاحیتش از دکتر روحانی حمایت کرد و آرای خود را به سمت سبد رای ایشان هدایت کرد .به نظر شما آقای احمدی نژاد در صورت رد صلاحیت خود به دنبال ایفای چنین نقشی است؟

به نظر می رسد آقای احمدی نژاد بااین حرکاتی که انجام می دهد، سبد رای خودش را به سمت و سوی آقای روحانی هدایت می کند .تمایل آقای احمدی نژاد هم همین است که طرفدارانش به اصولگراها رای ندهند و به سراغ آقای روحانی بروند.

یعنی آقای احمدی نژاد به دنبال انتقام گرفتن از اصولگرایان است؟

یکی از دلایلش می تواند این باشد.دلیل دیگرش هم می تواند این باشد که اگر یک رییس جمهور اصولگرا بر سر کار بیاید و موفق به کسب آرا شود احتمال اینکه هشت سال رییس جمهور بماند، هست در حالی که آقای روحانی چهارسال دیگر بیشتر نمی تواند رییس جمهور باشد بنابراین آقای احمدی نژاد چهارسال دیگر این امکان را دارد که به صحنه سیاست برگردد درحالی که اگر کاندیدای اصولگرا در راس کار قرار بگیرد، احمدی نژاد باید هشت سال منتظر بماند .

اما برخی معتقدند با کاری که آقای احمدی نژاد کرد و برخلاف توصیه مقام معظم رهبری در انتخابات ثبت نام کرد، پایان حیات سیاسی ایشان خواهد بود .شما بااین نظرموافقید؟

نه. به هیچ وجه .بنده معتقدم آقای احمدی نژاد همچنان در صحنه سیاسی کشور باقی خواهند ماند اما با روش ها و به شکل دیگری .ما چه خوشمان بیاید یا بدمان بیاید؛ایشان از صحنه سیاسی کشور حذف نخواهد شد.

رقابت آقای رییسی با آقای روحانی را چطور ارزیابی می کنید.خیلی ها ایشان را مهمترین رقیب آقای روحانی می دانند؟

بنده هم معتقدم آقای رییسی وزنه ای در انتخابات خواهند بود و آقای روحانی را به زحمت خواهند انداخت .یک زمانی فردی رای خودش را در جامعه بالا حس می کند مثلا بالای 60درصد از آرای رای دهندگان که دراین صورت دیگر افراد هم کاندیدا شوند،می گوییم بازار گرمی انتخابات است ولی این فرد قطعا رای می آورد. اما یک زمانی هست که درباره آرای یک فرد تردیدهایی وجود دارد .این تردیدها درباره آقای روحانی جدی است که ایشان خصوصا در مرحله اول بتواند رای بیاورد لذا چون تردیدها جدی است بنابراین بقیه کاندیداها حضورشان در انتخابات معنادار خواهد بود چراکه درباره شخص رییس جمهورفعلی این تردید هست که موفق به کسب رای مردم شود تا خیال طرفداران ایشان از الان راحت شود که البته در حال حاضر طرفداران آقای روحانی اینگونه نیستند.

اما قبول دارید که حمایت جبهه پایداری از آقای رییسی می تواند به ضرر ایشان تمام شود؟

معلوم نیست جبهه پایداری بخواهد از ایشان حمایت کند .اینها هنوز چیزی مطرح نکرده اند. به فرض اینکه جبهه پایداری بخواهد از رییسی حمایت کند؛ از جهاتی می تواند به نفع ایشان باشد و از جهاتی مضر باشد . بالاخره این جبهه هم هوادارانی دارد البته بنده در مجموع حمایت این جبهه از آقای رییسی را مثبت تلقی نمی کنم .هرچند که این حمایت محاسنی هم خواهد داشت.

از «جمنا»چهار نفربرای کاندیداتوری ثبت نام کرده اند، این کار ممکن است در نهایت موجب شکست اصولگرایان شود؟

تا الان اتفاقی برخلاف قرار این جبهه روی نداده است. از ابتدا قرار براین بود که در هر مرحله تعدادی از افراد برای کاندیداتوری انتخاب شوند تا طیف کوچکتری از داوطلبان شکل بگیرد ودر نهایت 5نفر ثبت نام کنند و بعد از این تعداد در روزهای نزدیک به انتخابات یک نفر به عنوان کاندیدای نهایی این جبهه معرفی شود.بنابراین، بنا براین نیست که این افراد الان کنار بکشند.

باتوجه به اینکه بخشی از اصولگرایان حامی آقای روحانی هستند. به نظر شما کاندیدای اصولگرایان می تواند این آرا را به خود جلب کند؟

من از بین اصولگراها کسی را نمی شناسم که حتی حامی شوخی آقای روحانی باشد.

طیف آقای لاریجانی چطور؟

اینها در انتخابات قبل از اصولگراها کنار کشیدند و حتی در لیست اصلاح طلبان قرار گرفتند.

به هرحال می توانند رای قابل توجهی باشند؟

اینطور نیست. اینها سبد رای جدی در بین مردم ندارند. در بین سیاسیون حرف دیگری است .همچنان که آقای احمدی نژاد ممکن است در بین سیاسیون هردو جناح پایگاهی نداشته باشد اما در بین مردم ممکن است ،پایگاهی داشته باشد.ما الان درباره صندوق رای صحبت می کنیم .طیف آقای لاریجانی مشخص نیست در بین مردم چقدر سبد رای داشته باشند.

بااین تفاسیر شما آقای رییسی یا قالیباف را مردمی تر از آقای روحانی می دانید؟

این موضوع پای صندوقهای رای مشخص می شود.به هرحال این کاندیداها هرکدام در جامعه سبد رای خواهند داشت. مهم این است که کدام سبد رای بر دیگری توفق پیدا می کند که این موضوع 29اردیبهشت ماه مشخص خواهد شد.

پس از رحلت آیت الله هاشمی برخی فقدان ایشان را به زیان آقای روحانی دانستند ،شما با این نظر موافقید؟

برخلاف چیزی که برخی از طرفداران آقای روحانی می گویند بنده نبودن آقای هاشمی را خیلی در سبد رای آقای روحانی موثر نمی دانم .همچنان که نمی دانم در سال 92هم توصیه آقای هاشمی در اینکه مردم به آقای روحانی رای بدهند ،چقدر موثر بوده است.البته مرحوم آقای هاشمی در سال 92به خاطر رد صلاحیتشان با یک مظلومیتی مواجه شدند که ممکن بود برخی ها را به لحاظ احساسی تحریک کند تا به آقای روحانی رای بدهند اما در این دوره فرض کنیم آقای هاشمی به رحمت خدا نرفته بود .ایشان دیگر نمی توانست ثبت نام کند و رد صلاحیت شود تا آرای او به سبد رای آقای روحانی ریخته شود .از نظر پایگاه مردمی هم سخت می شود اظهار نظر کرد که شخص ایشان چقدر پایگاه جدی داشته اند که اگر زنده بودند و اشاره می کردند مردم به آقای روحانی رای بدهند، جماعت قابل توجهی که بتوانند در انتخابات موثر باشند ،بروند به آقای روحانی رای بدهند.من اینها را بی تاثیر نمی دانم اما این تحلیل را که با یک اشاره ایشان مردم بروند و به آقای روحانی رای بدهند را قبول ندارم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true