×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
«فردا » ششمین دور مذاکرات احیای برجام / چین : مذاکرات وین در مرحله نهایی است

پایگاه خبری صلح پایدار وانگ یی وزیر خارجه چین امروز جمعه در نشست خلع سلاح ژنو گفت مذاکرات وین در مرحله نهایی است و طرف‌ها نیازمند به کارگیری تلاش‌های مضاعف برای بازگشت به توافق هسته‌ای هستند.
به گزارش صلح پایدار، در حالی که اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز شنبه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش هم در پیامی توییتری نوشت: «دیدار دیگر کمیسیون مشترک برای برنامه جامع اقدام مشترک این هفته برگزار می‌شود. این آغاز دور ششم مذاکرات وین در مورد احیای توافق هسته ای ایران است. آیا این دور آخرین آن خواهد شد؟ این حدس هر کسی است، اما مذاکره کنندگان امیدوارند که چنین شود».

وی در پیامی توییتری نوشت: «دیدار دیگر کمیسیون مشترک برای برنامه جامع اقدام مشترک این هفته برگزار می‌شود. این آغاز دور ششم مذاکرات وین در مورد احیای توافق هسته ای ایران است. آیا این دور آخرین آن خواهد شد؟ این حدس هر کسی است، اما مذاکره کنندگان امیدوارند که چنین شود».

پیشتر این دیپلمات روس در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود که تقریبا شفافیتی درباره موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران که باید لغو شود وجود دارد. همچنین لیست گام‌هایی که تقریبا درباره آن توافق شده تا ایران برای پایبندی به تعهدات خود تحت برجام باید بردارد وجود دارد. در کل، تصویری درباره چگونگی اجرای این اقدامات وجود دارد.

پیش از آن نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» در خصوص روند پیشرفت مذاکرات وین درباره احیای برجام تأکید کرد که یکی از مؤلفه‌های کلیدی توافقی که در حال حاضر در وین در خصوص آن بحث می‌شود، فراهم آوردن زمینه برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی است.

وی در مصاحبه‌ خود ضمن اعلام این خبر که مذاکرات وین در خصوص احیای برجام امروز (جمعه) مجدداً از سرگرفته می‌شود، گفت که تا زمانی‌که مسائل باقیمانده در مذاکرات وین رفع نشود، احیای برجام غیرمحتمل است.

چین: مذاکرات وین در مرحله نهایی است

این در حالی است که وانگ یی وزیر خارجه چین امروز جمعه در نشست خلع سلاح ژنو گفت مذاکرات وین در مرحله نهایی است و طرف‌ها نیازمند به کارگیری تلاش‌های مضاعف برای بازگشت به توافق هسته‌ای هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات یکجانبه آمریکا، دلیل اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است گفت: برای احیای برجام، لغو تحریم های ضد ایران نخستین اقدامی است که قاعدتا آمریکا می بایست اتخاذ کند.

وانگ یی افزود: پیشنهاد کشور ما این است که یک بستر گفت‌وگوی چندجانبه امنیتی در منطقه خلیج فارس ایجاد شود و به تدریج یک ساختار امنیتی مشترک، جامع و پایدار در خاورمیانه شکل گیرد. چین از ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه حمایت می کند و مایل است برای این کار فعالانه تلاش کند. پکن همواره بر حفظ صلح و ثبات شبه جزیره کره پافشاری کرده و تحقق دو هدف اصلی عاری سازی سلاح هسته ای شبه جزیره و ایجاد مکانیزم صلح دایمی در شبه جزیره را پیش می برد.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true