×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سخنگوی وزارت خارجه  در واکنش به  انتشار فایل صوتی ظریف :  قرار نبوده گفت‌وگوی محرمانه که در داخل دولت بوده رسانه ای شود/ ظریف نظرات کارشناسی خود را پشت درهای بسته، صریح و شفاف اعلام می‌کنند ولی سیاست‌های اجماعی نظام اجرا می شود

پایگاه خبری صلح پایدار سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی که به صورت آنلاین برگزار شد ، در مورد فایل صوتی منتشر شده از صحبت های ظریف در پاسخ به ایسنا گفت : آنچه که منتشر شده است مصاحبه نبوده است و قرار نبوده که مصاحبه باشد.


به گزارش صلح پایدار،  سعید خطیب زاده در پاسخ به این سوال که انتشار برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه این فایل از سوی وزارت خارجه منتشر شده و یا اینکه انتشار این فایل به معنای پایان آینده سیاسی ظریف است، تأکید کرد: تفاسیر شاذ درباره این فایل برای بعدا باشد. آنچه که منتشر شده یک گفت‌وگوی رسانه‌ای هم نبوده است و یک گفت و گو در چارچوب های معمول و محرمانه ای است که در داخل دولت انجام می شود.

وی با بیان اینکه نظر آقای رئیس جمهور این بوده که برای انتقال سوابق و تجارب برای دولت های بعدی اعضای کابینه گفت‌وگوهایی برای ثبت در اسناد داشته باشند و نظراتشان را اعلام کنند و این گفت‌وگو در این چارچوب صورت گرفته است، اظهار کرد: تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی این گفت‌وگوها وجود داشته و وزارت خارجه در هیچ کدام از فرایندهای این گفت وگو از جمله انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل ها هیچ نقشی نداشته است و اینکه چه کسانی، چگونه و چرا این فایل را منتشر کرده اند ما نمی دانیم.

خطیب زاده با بیان اینکه به آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند باید به صورت کلی نگاه شود نه گزینشی ادامه داد: ما از دو شب قبل کم کم مطلع و متوجه شدیم که بخش هایی از این فایل در حال منتشر شدن است و دیروز این موضوع به اوج خود رسید. همان طور که گفتم آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند را باید به صورت کلی دید و گزینشی نباید برخورد کرد.

وی ادامه داد: آقای ظریف همواره گفته اند که نظراتشان را در پشت درهای بسته شفاف و صریح مطرح می کنند و آنچه که انجام می‌شود حول قوه عاقله نظام است.

خطیب زاده افزود: در این فایل آقای ظریف به صورت مفصل با تصمیم و احترام در مورد آقای سلیمانی صحبت می کند. از نقش ایشان در صلح سازی و طرح های منطقه ای و کمک هایی که ایشان در این زمینه ارائه کرده اند، صحبت می کنند و این کمک ها بر کسی پوشیده نیست. یک ذوق زدگی در برخی از رسانه ها برای تقطیع صحبت های آقای ظریف دیده می شود ولی همان طور که گفتم صحبت های ایشان در این فایل باید کلی دیده شود.

وی با بیان اینکه آنچه که درباره انتشار این فایل صورت گرفته یک امر غیرقانونی است و مجاری قانونی باید آن را بررسی کنند اما این مسئله را نیز نشان می دهد که برخلاف آنچه که گفته می شود مسئولان ایرانی در فضای کارشناسی پویا و شفاف هستند. آنچه که اجرا می‌شود تصمیمات اجماعی نظام است و از دیگر سو باید توجه داشت که هیچ کس در تحلیل مصون از خطا نیست و این چیزی است که آقای ظریف بارها به آن اشاره کرده اند.

سعید خطیب‌زاده روز گذشته هم در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص فایل صوتی مخدوش منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای محمدجواد ظریف درخصوص سردار شهید سلیمانی گفت: فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ‌وجه منعکس‌کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیر‌هایی که ایشان در ادامه گفتگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر به فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.

خطیب‌زاده با بیان این نکته که دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، افزود: این گفتگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان اینکه متاسفانه با توجه به افزایش بی‌اخلاقی‌های سیاسی که این روز‌ها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفتگو یا موارد مشابه هم باشیم، تاکید کرد: در صورت موافقت نهاد‌های ذی‌ربط کل گفت‌وگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد.

به نوشته روزنامه اعتماد، یک رسانه فارسی‌زبان نزدیک به عربستان اقدام به پخش فایل‌های تقطیع شده از مصاحبه‌ای کرد که محمد‌جواد ظریف در اسفند ماه ۱۳۹۹ انجام داده است.

این رسانه فارسی‌زبان ابتدا اقدام به پخش چند فایل چند دقیقه‌ای تقطیع شده کرد و همزمان از برخی ایرانی‌های مقیم خارج درباره اطلاعات داده شده در این فایل‌ها پرس و جو کرد.

این رسانه فارسی‌زبان با انتخاب گزینشی بخش‌هایی از این گفتگو این‌گونه القا می‌کند که وزیر خارجه ایران در حال انتقاد‌های پیاپی از سیاست نظام جمهوری اسلامی در منطقه است.

به گفته این رسانه، این گفت‌وگوی بیش از سه ساعته با سعید لیلاز که از چهره‌های نزدیک به دولت روحانی است صورت گرفته است.

ظریف در بخش‌هایی از گفت‌گو با سعید لیلاز می‌گوید:

(در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی) ظهر جمعه رفتم به جلسه ویژه‌ای که در دبیرخانه شورای امنیت گذاشته بودند. گفتم اگر واقعا موشک خورده بگین که ببینیم ما چگونه می‌توانیم آن را علاج کنیم. به من گفتند برو، برو توییت بزن تکذیب کن. در صورتیکه صبح پنجشنبه (۱۹ دی) آقایان می‌دانستند که موشک خورده است؛ یا بعد از ظهر چهارشنبه.

* وزیر راه و شمخانی از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری خبر داشتند.

*روس‌ها از سال ۱۳۹۴ می‌خواستند مانع برجام شوند، لاوروف می‌خواست شب توافق همه چیز را بهم بزند.

*عامل برهم زدن توافق، روسیه بود، از همان لحظه توافق، روسیه به دنبال ضربه زدن به توافق و ایران بود.

*لاوروف اصرار داشت مذاکرات متوقف شود به من گفت تو که دستورالعمل نداری؛ برو دستورکار بگیر و برگرد، من گفتم این موضوع به تو اصلا ربطی ندارد، از لحن و عبارت بی‌ادبانه‌ای هم استفاده کردم. کری اینجا از من حمایت کرد.

*پس از برجام وقتی لاوروف به روسیه برگشت با حمله رسانه‌های روسیه مواجه شد که چرا اجازه دادید این توافق منعقد شود و ایران به سمت غرب برود؟

*روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهاد‌هایی جدید. در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد.

*کافی است اتفاقاتی که در شش ماه بین نهایی شدن برجام تا به اجرا در آمدن آن رخ داد را مرور کنید، یعنی از تیرماه ۱۳۹۴ تا دی آن سال. آخرین این اتفاقات حمله به سفارت عربستان و گرفتن دو کشتی آمریکایی بود. اولینش سفر سردار سلیمانی به روسیه بود. سفر آقای سلیمانی به روسیه به اراده مسکو شکل گرفت نه به اراده ما. اراده روسیه به آن بود که دستاورد وزارت خارجه ایران را نابود کند. روسیه زمانی پذیرفت آقای سلیمانی به روسیه برود که برجام امضا شد.

*ما ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد اما با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید. ما تا آن زمان نیروی زمینی نداشتیم. سوری‌ها و اعراب و افغانی‌ها و داوطلبان بود.

*چرا روسیه در حالی که می‌توانست از روی مدیترانه خاک سوریه را بزند اما از روی ایران زد. چرا هواپیما‌های روسیه از روی ایران پرواز کردند. این اتفاق‌ها همه مال بعد از برجام است.

*ما هزینه میدان کردیم. میدان هزینه ما نکرد.

*پس از برجام، هنگامی که ایران خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس را آغاز کرد و شرکت هواپیمایی ایران ایر از فهرست تروریستی آمریکا خارج شد، سفر‌های شرکت هواپیمایی هما به سوریه اضافه شد.

*حتما برجام دست‌آورد بسیار بزرگ تاریخی است و حتما بزرگتر از ۵۹۸ است.

مطالب مرتبط

*ظریف: مجوز دیدار با جان کری را از رهبر انقلاب گرفته بودم / تمایل ندارم رئیس جمهور ایران شوم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true