×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
مهلت ۲ ماهه مجلس به دولت برای «لغو اجرای پروتکل الحاقی»/سخنگوی دولت:مخالفیم/وزارت خارجه:نظرات ما منعکس نشده

پایگاه خبری صلح پایدار کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به تصویب رسید.


به گزارش صلح پایدار،در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان به بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران پرداختند که کلیات این طرح با ۲۵۱ رای به تصویب رسید.

محمدباقر قالیباف بعد از تصویب جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: از همه نمایندگان مجلس تشکر می کنم. از صبح در دو جلسه این طرح را به سرانجام رساندند. این مصوبات فرصتی برای مجموعه هسته ای کشور در بعد تحقیقات و صنعتی فراهم می کند.

به جاده یک طرفه برجام پایان دادیم

وی اظهار کرد: در طول چند سال گذشته ما تعهدات یک طرفه را در برجام اجرا کردیم اما طرف های غربی به تعهدات خود پایبند نبوده و عمل نکردند. ما بر تعهداتمان پابرجام بوده و غربی ها اقدامی برای اجرای تعهداتشان نکردند. امروز مجلس با این مصوبات جاده یک طرفه را پایان داد. البته در این مصوبات فرصتی برای غربی ها جهت عمل به تعهدات شان در نظر گرفته شده است.

قالیباف مجددا گفت: غربی ها نه تنها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند که با خرابکاری در نطنز به صنعت ما آسیب زده و حتی حاضر به محکومیت اقدامات تروریستی در کشورمان نشدند که اخیرا شاهد به شهادت رسیدن شهید فخری زاده بودیم. امیدواریم با این تصمیم قاطع بتوان رفع تحریم کرد. غربی ها هم مطمئن باشند تا زمانی که به تعهدات خود عمل نکنند ما این مسیر را پیش خواهیم برد. هر گاه آنها تعهداتشان را اجرا کردند براساس ماده ۷ این طرح موضوع قابل مذاکره است. امیدواریم با رفع تحریم ها سختی را از این مسیر برداشت.

به گزارش ایسنا، بعداز صحبت های رئیس مجلس نمایندگان شعارهای الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر منافق سر دادند.

سخنگوی دولت: با مصوبه مجلس مخالفیم

این در حالی است که سخنگوی دولت‌ امرور با این مصوبه مجلس اعلام مخالفت کرد.

علی ربیعی درباره لغو پروتکل الحاقی که به تایید اکثریت نمایندگان مجلس رسید، گفت: این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند.

وی افزود: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند. اعضای محترم دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

وی اضافه کرد:‌ آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.(متن کامل)

مجلس به نظرات وزارت خارجه توجه کند

سخنگوی وزارت خارجه هم در ارتباط با این طرح گفت: در ارتباط با طرح مورد اشاره نیز دولت و وزارت خارجه نظرات خودشان را به مجلس منتقل کردند و طبیعی است که در برخی نکات اختلاف نظرهایی داریم.

خطیب زاده افزود: وزارت خارجه نظرات خود را به دوستان نماینده اعلام کرده است. متأسفانه در این طرح نظرات ما منعکس نشده است و مجلس مسیر مستقلی را طی کرده است. ما امیدواریم که دوستان نماینده به نظرات کارشناسی وزارت خارجه نیز در این ارتباط توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: ما به صراحت گفته ایم که موافق این طرح به این نحو نیستیم ضمن اینکه متوجه ایم که همه به دنبال حفظ حقوق ملت هستند و طبیعی است که در برخی از نکات اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به نگاه دولت در ارتباط با این طرح اشاره کرد و گفت: دولت گفته است که این طرح در حال حاضر نه ضروری و نه مفید است و با مسیری که گذاشته شده معلوم نیست که حقوق ملت آن گونه که قصد و نیت نمایندگان است محقق شود.(متن کامل)

عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث ابهام برنامه هسته ای ایران می شود

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی  با اشاره به نظر دولت مبنی بر مخالفت با توقف اجرای پروتکل الحاقی، گفت: اجرای پروتکل الحاقی مشکلی در روند فعالیت های هسته ای ایجاد نمی کند.

بهروز کمالوندی تاکید کرد: تزریق ناامیدی در جهت منافع کشور نیست و مایوس کردن مردم سبب می شود تا در زمینه دشمن بازی کنیم. یکی از نقاط قوت کشور که مایه افتخار و اقتدار است صنعت هسته ای است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: صنعت هسته ای امروز فعال کار خود را ادامه می دهد اما متاسفانه برخی افراد آگاهانه و ناآگاهانه پیشرفت های صنعتی و هسته ای را زیر سوال می برند و می گویند که صنعت هسته ای نابود شده و بهترین دلیل این ادعا هم این طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها است.

وی یادآور شد: نمایندگان انتظار دارند در بازه های زمانی کوتاه اقداماتی مانند نصب هزار سانتریفیوژ IR6 را سازمان انجام دهد یا نسبت به ایجاد کارخانه اورانیوم فلزی و فعال کردن بسیاری از بخش ها اقدام کند که هم سازمان آمادگی دارد و هم صنعت هسته ای فعال است. (متن کامل)

جزییات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران

اما متن کامل طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به شرح زیر است:

ماده ۱- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندیهای صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.

ماده ۲- در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح عنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی سازی شده، اقدام کند.

ماده ۳- برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی مکلف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را با درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین IR-2m آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های ۶-IR را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یکسال به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه بدهد.

تبصره – سازمان انرژی اتمی مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین های ذکر شده، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید.

ماده ۴- سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.

ماده ۵- سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپ های بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمان بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.

ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

ماده ۷- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

ماده ۸- چنانچه اعضای ۱+۴ نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع تحریم های هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و… علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده و نیز پیشنهاد اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در جهت بازگشت به تعهدات را به مجلس ارائه دهد. این پیشنهاد ظرف مدت یکماه به همراه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جهت تصمیم گیری در صحن مجلس بررسی می شود.

ماده ۹- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می شوند.

تغییر هندسه حرکت مجلس در موضوع هسته‌ای

براساس این گزارش ، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره این طرح ،اعلام کرد: خون شهید والامقام ‎ فخری زاده هندسه حرکت ‎مجلس انقلابی در کارزار هسته‌ای را دچار تغییر می‌کند.

وی همچنین نوشت: اینک اراده مجلس معطوف به ۴ موضوع محوری خواهد بود که شخصا پیگیر آن‌ها خواهم بود.

۱) آغاز غنی سازی ۲۰ درصد
۲) اخراج کلیه بازرسان آژانس
۳) قطع همکاری با آژانس
۴) خروج از برجام

ماجرای اعتراض کمیسیون انرژی مجلس
از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی و بحث و بررسی پیرامون طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در جلسه این کمیسیون ،گفت: آقای کمالوندی نکاتی را به صورت کلی در این زمینه مطرح و توضیحاتی نیز در خصوص مواد ۱ تا ۵ این طرح ارائه کردند. اعضای کمیسیون نیز نظرات خود را در خصوص این طرح مطرح کردند و نسبت به اینکه مواد این طرح که مربوط به مباحث فنی حوزه هسته ای می باشد اما در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار نگرفته است، اعتراض داشتند.

مالک شریعتی نیاسر تصریح کرد: اعضای کمیسیون نسبت به اینکه این طرح به کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع نشده بود، گلایه داشتند و قرار بر این شد در نامه ای به هیئت رئیسه تاکید شود که حتما در مباحث فنی حوزه انرژی هسته ای گزارش کمیسیون انرژی نیز باید موجود باشد و قرار شد در این طرح نیز ذکر شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true