×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
بیروت ؛ هیروشیما شد/ دستکم ۱۳۷ کشته ؛ ۵ هزار زخمی و دهها مفقودی/همدردی جهان با لبنان+فیلم

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:انفجار شدید و ویرانگر شب گذشته در بندر بیروت که بنابرگفته وزیر بهداشت لبنان، بیش از ۱۳۷کشته و ۵۰۰۰ زخمی برجا گذاشت ،گمانه زنی های زیادی به دنبال داشت .انفجاری که پایتخت لبنان را به مدت دو هفته در وضعیت فوق العاده قرار داد و گفته می شود این انفجار در نزدیکی خانه سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در مرکز بیروت رخ داده است.

سه روز عزای عمومی ؛ شدیدترین مجازات در انتظار عاملان انفجار
به دنبال این آتش‌سوزی که در یک انبار حاوی نیترات و بنزین در بندر بیروت روی داد ،شورای عالی دفاعی لبنان به مدت سه روز عزای عمومی اعلام و تاکید کرد که کمیته‌ای برای تحقیقات درخصوص علت انفجار بیروت مامور شده است و شدیدترین مجازات در حق عاملان آن إعمال خواهد شد.

وزیر دفاع لبنان در توییتی نوشت: در چنین زمان‌هایی ملت‌ها ذات خود را نشان می‌دهند. مفقود شدگان، شهدا، زخمی شده‌ها، آتش‌سوزی و ویرانی و اظهارات کینه‌توزانه؟ باید نگاه کنیم که فرانسوی‌ها در پی آتش‌سوزی نوتردام چگونه برخورد کردند. همچنین باید به کشورهایی نگاه کنیم که پیشنهاد کمک دادند چراکه موضوع انسانی فراتر از هرگونه سیاست و انزجار است. شش سال از آن سهل‌انگاری بزرگ گذشت. بله عاملان مجازات خواهند شد.

وزیر بهداشت لبنان: شهر را ترک کنید

“حامد حسن” وزیر بهداشت لبنان هم به شهروندان بیروت گفت هر که می‌تواند شهر را ترک کند زیرا مواد خطرناک به جا مانده از انفجار می‌تواند اثرات کشنده طولانی مدت به همراه داشته باشد.(اینجا)

در همین حال، رئیس جمهور لبنان دستور جلسه فوق العاده کابینه در ظهر چهارشنبه در کاخ بعبدا را داد تا سفارشات شورای عالی دفاعی بررسی شده و پیامدهای این فاجعه، پیگیری شود. میشل عون همچنین این انفجار را یک فاجعه بزرگ دانست.

از سوی دیگر، بخش امنیت کل لبنان آنچه که به مدیر این بخش نسبت داده شده مبنی بر اینکه وزن محموله آمونیوم در بندر بیروت ۲۷۰۰ تن بوده است، رد کرد.

انفجاری شبیه انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن

اما در ادامه اظهارنظرها،برخی این انفجار را با انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن مقایسه کردند.

این در حالی است که استاندار بیروت هم با بیان این مطلب اعلام کرد که نیمی از شهر در اثر انفجار روز گذشته آسیب دیده است.

حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان نیز به خبرگزاری رویترز گفت که هنوز تعداد زیادی مفقودی داریم .

انجمن بانک‌های لبنان نیز اعلام کرد، تمامی بانک‌ها در سراسر کشور امروز (چهارشنبه) برای بررسی خسارات مالی گسترده انفجار بندر بیروت که شامل حال شعب بانک‌ها نیز می‌شوند، تعطیل هستند.

به گفته منابع لبنانی نزار نجاریان، دبیرکل حزب الکتائب در دفتر مرکزی این حزب بر اثر انفجار شب گذشته جان خود را از دست داد.

همچنین کپال حایک، مدیرکل مؤسسه برق لبنان در اثر انفجار زخمی شد و حال وی وخیم است.

کارشناسان نظامی چه گفتند؟

در این بین کارشناسان نظامی هم نظراتی داشته اند.

صبحی ناظم توفیق، کارشناس نظامی احتمال داد انفجار مهیب بیروت ناشی از یک اقدام برنامه‌ریزی شده باشد.

به نوشته سایت عربی ۲۱، توفیق گفت: این انفجار مهیب به دلیل موشکی نیست که به هدفی اصابت کرده باشد بلکه نتیجه مواد منفجره انبار شده یا بمب‌های ده‌ها تنی است. این انفجار بسیار شدیدتر از انفجار ۵۴ بمب در یک نقطه است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که انبار شامل مواد شدید الانفجار بوده باشد.

این کارشناس نظامی این نظریه را که گفته می‌شود انفجار ناشی از مواد استفاده شده در مواد محترقه آتش بازی بوده، رد کرد و گفت: انفجار ناشی از مواد منفجره تی ان تی بوده است.

توفیق گفت: اگر مواد منفجره معمولی بوده و به سلاح کشتار جمعی اختصاص ندارد پس مواد ممنوعه نیست و کشورها حق دارند آن را در اختیار داشته باشند اما شرایط انبار آن جزو مسؤولیت دولت است و باید مواد منفجره را تحت نظارت متخصصان و در دمای مناسب و انبارهای حفاظت شده و محکم و ده‌ها کیلومتر دور از منازل نگهداری کند.

از سوی دیگر تام ساور، کارشناس مواد منفجره نیز گفت: به صورت اولیه مشخص شد که انفجار ناشی از مواد استفاده شده در ترقه بوده اما واضح نیست که محدود به این مواد بوده یا مواد دیگری در جای دیگر وجود دارد یا خیر.

ساور که در عملیات ویژه و مین‌زدایی و مواد منفجره در یگان دریایی آمریکا فعالیت کرده است، گفت: ویدیوهایی که از انفجار در دست است احتمال می‌دهد که موضوع مربوط به مواد استفاده شده در ترقه باشد اما احتمالا شامل مواد شیمیایی دیگری نیز بوده است.

ساور گفت: دود ناشی از آتش‌سوزی رنگ قرمز و سفید داشتند که به وجود نوعی مواد شیمیایی استفاده شده در بمب‌های دودزا و ترقه اشاره دارد. بعد از آن انفجار دومی رخ داد که دلیل آن مشخص نیست.

وی افزود: احتمالا نیترات آمونیوم در مکان وجود داشته و گزارش‌ها درباره وجود اکسید نیترات که در کنار ترقه انبار شده بود مطرح هستند. جمع این مواد در یکجا مواد خطرناکی را به وجود می‌آورد که احتمالا دلیل انفجار بوده است.

این کارشناس درباره اینکه انفجار ساختگی بوده، گفت: مردم زمانی که این حادثه بزرگ را می‌بینند می‌گویند مداخله انسانی وجود داشته اما مساله احتمالا تنها درباره نقض اصل رعایت ایمنی است.

اما قدرت این انفجار به حدی بود که مرکز زلزله‌نگاری اردن اعلام کرد انفجار بیروت معادل انرژی زلزله‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر بوده است.

اسرائیل :دخالت نداشتیم

اما نقش اسراییل در این انفجار هم گمانه ای بود که در فضای مجازی مطرح شد و البته وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی ضمن رد هرگونه ارتباط این رژیم با این انفجار گفت که حادثه بندر بیروت ناشی از آتش‌سوزی بوده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط نوشت : گابی اشکنازی گفته است:پیشنهاد می‌کنم که درباره گمانه‌زنی‌ها احتیاط شود.

در همین حال، یک مقام صهیونیست دیگر که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که اسرائیل هیچ ارتباطی با انفجار و آتش سوزی بندر بیروت ندارد.

اشکنازی و بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که طبق دستور این دو وزیر، اسرائیل از طریق کانال‌های دفاعی و دیپلماتیک بین‌المللی با لبنان درباره ارائه کمک‌های پزشکی بشردوستانه به دولت این کشور صحبت کرده است.

ابراز همدردی جهان با لبنان

در پی انفجار شدیدی که در بندر بیروت رخ داد ، مقامات کشورهای مختلف با مسئولان و مردم لبنان ابراز همدردی کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان از لبنان پس از وقوع انفجار مهیبی که در بیروت رخ داد، حمایت می‌کند.

گوترش به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت لبنان به طور کلی تسلیت گفت و برای زخمی شدگان از جمله نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل مستقر در لبنان آرزوی شفای عاجل کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ما آماده ارائه کمک به لبنان هستیم و عمیقاً به خانواده‌های قربانیان این انفجار تسلیت می‌گوییم.

در همین حال، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر آمادگی کشورش برای ارائه “هرگونه کمک ممکن” به لبنان در پی این انفجار تاکید کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در توئیتی به زبان عربی،ضمن همدردی با لبنان اعلام کرد که فرانسه کنار لبنان ایستاده و از آن حمایت می‌کند.

ماکرون همچنین عنوان داشت، کمک‌های فرانسه به لبنان ارسال خواهد شد.

در همین راستا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد.(اینجا)

فیلم انفجار در بیروت

اخبار مرتبط

انفجار و آتش‌سوزی در بندر بیروت/ حادثه تروریستی نیست
پیام تسلیت روحانی به بیروت؛اعلام آمادگی ایران برای کمک به لبنان

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true