×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
گزارش «صلح پایدار» از یک درخواست جنجالی؛حضور زنان در ورزشگاهها؛چالش سیاسی یا دغدغه اجتماعی؟

فاطمه دیانی- «حضور زنان در ورزشگاهها» اگرچه چند سالی است که مورد تاکید دولتی هاست اما همچنان اخبار ضد و نقیضی درباره توافق دستگاهها و نهادهای مختلف برسر این موضوع شنیده می شود .

از یک سو ریییس جمهور دستور حضور زنان در ورزشگاهها را صادر می کند و سخنگوی شورای نگهبان اعلام می کند اشکالی برای انجام این کار نمی بیند و از سوی دیگر عده ای دلواپس با جمع آوری طوماری از امضاها با حضور زنان در ورزشگاهها مخالفت می کنند . این در حالی است که مدیر برکنار شده ورزشگاه آزادی هم علت برکناری خود را راه دادن خانواده ها به استادیوم آزادی برای تماشای ٢ بازی ایران در جام‌جهانی ٢٠١٨عنوان می کند .!
به گزارش صلح پایدار؛با تمام این حواشی اما این هفته بازهم رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور باردیگر بر حضور زنان در استادیوم آزادی تاکید کرد و در پاسخ به گزارش دکتر سلطانی فر درباره حضور خانواده ها در استادیوم آزادی اظهار نظر کرد و نوشت:«این حضور به نحوه مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد.»
در همین راستا ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در پایان جلسه امروز هیات دولت از صدور مجوز ورود خانواده ها به ورزشگاه ها در شورای تامین استان خبر داد و گفت که این مجوز فقط برای استان تهران نیست.
این خبر خیلی زود مثل بمب در فضای مجازی ترکید. تصور اولیه این بود که از این به بعد بانوان مثل آقایان می توانند در ورزشگاه های کشور حاضر شوند و مسابقات را از نزدیک تماشا کنند اما طولی نکشید که این خبر تکذیب شد و سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشوربا رد آن گفت :«مطلبى که خانم ابتکار مطرح کرده‌اند، ناظر به تصمیمی است که استانداری تهران با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان در مقطع بازی‌های جام جهانی گرفتند که بر اساس آن خانواده‌ها بتوانند در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند و مسابقه تیم ملى کشورمان را تماشا کنند.تصمیم جدیدی در این باره از سوی شوراهاى تأمین استان‌ها اتخاذ نشده است.»
سامانی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین تصمیماتی برعهده خود استانداری‌ها و شوراهای تأمین استانی است، بیان داشت: «وظایف شورای تأمین استان‌ها از نظر قانونی مشخص است و دستگاهها مکلف به رعایت مصوبات شوراى تامین هستند و بسته به اقتضائاتى که در استان‌های مختلف وجود دارد ،تصمیمات گوناگونی گرفته می‌شود.»
تکذیب و تایید اخبار مربوط به حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ها اگرچه این مساله را به موضوع پیچیده ای در کشورمان تبدیل کرده و از بحث برانگیزترین مسایل اجتماعی به شمار رود اما زنان دیگر کشورها به راحتی می توانند در ایران نظاره گر مسابقات بین المللی باشند و طبق قانون های جهانی نیز جلوگیری از ورود خانم ها به ورزشگاه ها ممنوع است.دراین شرایط اگرچه مخالفان حضور زنان در ورزشگاهها، فضای نامناسب ورزشگاه ها را دلیلی منطقی برای جلوگیری از این حضور می دانند اما برخی در مقابل ، ممانعت از حضور زنان در ورزشگاهها را نابرابری شرایط برای زنان و مردان تلقی می کنند و خواهان تغییر این وضعیت هستند .

وضعیتی که البته به اعتقاد برخی کارشناسان بیشتر یک چالش سیاسی است تا دغدغه اجتماعی.! ضمن اینکه این امر در حال حاضر اولویت جامعه ایران نیست و برخی بررسی چگونگی همخوانی چنین مطالبه ای با شرع و فقه را نیز مورد تاکید قرار داده اند.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true