×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
درد قدرت یا درد مردم؟

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار کمال الدین پیرموذن نماینده مجلس نهم و فعال سیاسی اصلاح طلب در تحلیلی برای صلح پایدار با تاکید براین مطلب که مخالفین برجام را کنار بزنید ،  نوشت:  جنبش اصلاحی ایران که حدود هفت دهه است در حافظه تاریخی ملت ما وجود دارد و مبنای دموکراسی و فسلفی و آزادیخواهی و عدالت خواهی هم دارد ، با تقویت بیش از پیش خود ماندنی است و این جنبش اصلاحی مردمی ، جریان خاص جبهه ناپایدارِ مخالف جمهوریت نظام را پس خواهد زد و احقاق حقوق اساسی عموم اقشار و اقوام غیور ایرانی را و همچنین ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان با بها دادن به توسعه سیاسی ، جلوه کیفی توسعه ، و توسعه اقتصادی مولد ، توسعه کمی توسعه و با نگاه به درون ایران و تکامل سازنده بیرون مجدانه پیگیری خواهد کرد .

اصلاح طلبی ، مُلک مطلق کسی نیست و هرکس برای پیشرفت کشور و آبادانی آن و حصول حقوق شهروندی هموطنان ، دلسوزانه و شجاعانه اهتمام می ورزد و به تغبیر و بهبود وضع موجود و تحقق حکمرانی خوب در قالب نظام و کیان می اندیشد و دل در گرو تعالی ایرانیان و منافع ملک و ملت دارد ، اصلاح طلب است. تخریب ، تخطئه و ترور و اغتشاشاتِ هیچ کس را نمی توان در زمره فعالیت های اصلاح طلبانه شمرد . تقابل افراد و نیروهای سیاسی با حاکمیت را نمی توان اصلاح نامید و مورد خواست ملت رشید ایران اسلامی نیست. مردم خسته از اغتشاشات و برخوردهای رادیکالی و دعواهای بی حاصل سیاسی به آرامش خیال و رهایی از فشار معیشتی  و انحصار طلبی سیاسی دارند . خشونت ، افراطی گری و اغتشاشات سَم مهلک پیشرفت کشور و رفاه هموطنان نازنین است. اصلاح طلب وطن پرست ، بیش از هرچیز قانون مداراست و با جریان خاص مخالف جمهوریت نظام در چالش است.

در حال حاضر این جریان حاکم در قدرت ، به طرز محسوسی همه تلاش خود را برای حفظ قدرت انحصاری و نفی هرچه و هرکس که غیر از خودش است معطوف کرده و مجدانه با به فرجام رسیدن برجام و افزایش ثروت ملی و ارزش پول ملی مخالفت و سنگ اندازی می کند. این جریان خاص محدود ، در واقع درد قدرت دارد اما آن را با پوشش دفاع از ولایت مطرح می کند و نسبت به ایفای تعهدات و پایبندی به میثاق ها ، شعارهای و ارزش های انقلاب و مفاد عموم مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، چون مردم سالاری ، عدالت اجتماعی و توجه کامل به جمهوریت نظام ، آزادی و حقوق اساسی شهروندی عموم اقوام و مردم ایران ، حق انتقاد و اعتراض عموم اقشار و صفوف جامعه و توسعه عالمانه فراگیر اقتصادی و رفاه کامل اجتماعی بی تفاوت است . همچنین تلاش دارد با برجسته کردن نزاع دین و دمکراسی و مردمسالاری با اسلامیت ، بر پایه قرابتی که توسط نظریه پردازان افراطی چسبیده انقلاب ارائه می شود ، به حقوق اساسی شهروندان و از جمله حق حاکمیت مردم ، یا به کمترین درجه اهمیت بنگرند ، یا مورد انکار قرار دهند و یا حتی آن را به کلی از ملت بزرگ ایران سلب کند. با این قرابت از دین ، قصد داشتند جان انتخاباتِ آرام و سالم که مورد تعهد حاکمیت به ملت وفق مفاد قانون اساسی و شعارهای محوری انقلاب اسلامی است ، حرکت خزنده ای را پیگیری و یکدست سازی قوا را استمرار و کاهش فاحش سرمایه اجتماعی نظام و کیان را دامن زده و آزادی شرکت در انتخابات را فقط در دایره بسته افراد و گرایش سیاسی خاص خود محدود و منحو کنند. که در عمل ، هم کارآیی ندارد و هم پایمال کردن حقوق تعیین سرنوشت شهروندان است و نارضایتی گسترده فزاینده فراهم می آورد .

انتقادات و اعتراضات چندماه اخیر و ناتوانی و ناکارآمدی صاحب منصبان فعلی ، در حل مشکلات اقتصادی مردم و فشار معیشتی ملت و تعامل سازنده با دنیا و به فرجام رساندن برجام ، گرایش جریانی که تمام جنب و جوش و هیجانش برای استمرار قبضه قدرت انحصاری و حاکمیت برتمام نهادهای رسمی  و قانونی کشور است ، در حالیکه می بینیم ، علی رغم دستیابی به آن ، قادر نیستند حتی ذره ای از مشکلات و مسایل پیچیده مملکتی همچون اقتصاد داخلی و سیاست خارجی کشور را حل کنند با چالش جدی مواجه کرده و یاس و ناامیدی را به اردوگاه آنان حاکم کرده است و روزبروز با بی مهری آحاد ملت برخورد می کنند و در نهایت مردم هوشمند ایران ، بی تردید بساط قدرت طلبی دلواپسان مخالف برجام را جمع خواهد کرد. فضای بسته و انحصاری سیاسی – اجتماعی موجود در جامعه در طول سه سال گذشته ، یا رکود سیاسی را برجامعه حاکم کرده و بی اعتمادی و بی تفاوتی ، سکوت و عدم مشارکت درانتخابات را باعث کرده است و یا اینکه اعتراضات گسترده مدنی و غیرمدنی دانش آموزان ، دانشجویان ، بانوان ، جوانان و اقوام ایرانی را به دنبال داشته است . درجذب آن به دلیل اینکه در جامعه ما ، گرفتاری های اقتصادی و معیشتی فراوان است و تندروی در برخورد گشت ارشاد با بانوان صورت می پذیرفت و حقوق شهروندی رعایت نمی شد و …. حساسیت به حق حاکمیت مردم و توسعه سیاسی بسیار شده است ، مردم حل مشکلات سیاسی و چرخش قدرت و اندکی قلیل بالاتر از آن می دانند.

ظهور بینش ها و قرائت های مخالف نظر صریح امام خمینی از اسلام بویژه پیرامون حق حاکمیت مردم ، که آن را بی اثر تلقی می کنند و همچنین رویه دولت و برخی نهادها ، که سیاست را بیشتر به معنای چگونگی از میدان در بردن رقبا و مردم غیرخودی می داند تا به معنی چگونگی جلب همکاری همه منابع انسانی کشور ، و ایجاد آشتی و سازش برای حسن اداره امور جامعه به انضمام عدم اعطای حقوق شهروندی و روزمرگی ، بی برنامگی ، تنش با دول دنیا ، حمایت از روسیه جنگ طلب متجاوز و عجز در انجام امورات مملکتی ، خسران فراوان و زیانباری را برای کشور و نظام به ارمغان آورده و ازدیاد بی سابقه فرار مغزها و انتقال سرمایه را باعث شده است ، چراکه برطبق تحقیقات ، مهم ترین دلیل فرار مغزها و سرمایه ها ، نابسامانی ها و فقدان حقوق انسانی در کشورهای مبدا بوده است .

همچنین کاهش مشارکت های مردمی و اعتراضات و اغتشاشات را فراهم آورده ، در حالیکه برای جهانیان ثابت شده که تنها راه پایداری نظام ها در همراهی کامل ارکان حکومت با مردم است. منافع ملی پاسداری از خط امام و شعارهای انقلاب اسلامی ایجاب می کند که دست یکایک اعضای قلیل جبهه پایداری را از قدرت قطع کنیم و کاری نکنیم که مردم رای دهی را ناکارآمد  و بی اثر تلقی کنند.

رسم سیاست ورزی خردمندانه ، خداپسندانه و مردم پسند ایجاب می کند با تلاش جمعی برای خلق امید و آینده بهتر در ملت و جلوگیری از تشدید بی اعتمادی و اعتراضات مردم و یا عبوری ساده و بی انگیزه و انگیخته از کنار انتخابات ها و حماسه های مهم ملی ، هم با اختلاسگران و کاسبان پشت پرده تحریم ، برخورد قاطع کنیم ، هم بساط جریان خاص ضد جمهوریتِ ناپایدار را جمع کنیم و هم جملگی از اصل جریان اصلاح طلبی و آرمان های بلند آن دفاع کنیم و هم متعاقباً با افزایش قدرت چانه زنی حاکمان خوبِ مُلک و ملت ، برجام را به فرجام و سرانجام برسانیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true