×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
روسیه برای اولین بار در جریان حمله به اوکراین از موشک‌های مافوق صوت استفاده کرد/ بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند  / زلنسکی: فقط ۱۴ هزار جسد و ده‌ها هزار زخمی و قطع عضوی در استادیوم مسکو را تصور کنید

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار روز گذشته رویترز از قول یکی از مذاکره کنندگان روسیه گفت: ما به توافق با اوکراین درباره وضعیت بی طرفی و عدم پیوستن « کی یف » به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و خلع سلاح اوکراین نزدیک شده ایم. همچنین مشاور رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی از دیدار احتمالی میان روسای جمهوری کشورش و روسیه طی چند هفته آتی خبر داد.


به گزارش صلح پایدار، بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.
روز گذشته رویترز از قول یکی از مذاکره کنندگان روسیه گفت: ما به توافق با اوکراین درباره وضعیت بی طرفی و عدم پیوستن « کی یف » به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و خلع سلاح اوکراین نزدیک شده ایم.

همچنین مشاور رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی از دیدار احتمالی میان روسای جمهوری کشورش و روسیه طی چند هفته آتی خبر داد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

وزارت دفاع روسیه: با موشک‌های مافوق صوت، یک انبار مهمات اوکراین را منهدم کردیم

پوزارت دفاع روسیه می‌گوید با استفاده از موشک‌های مافوق صوت یکی از انبارهای زیرزمینی تسلیحات اوکراین را نابود کرده است.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر تاکید کرد که این انبار حاوی موشک‌ها و مهمات نیروهای اوکراینی بوده است. این نخستین بار است که مسکو به استفاده از چنین موشک‌هایی در جنگ با اوکراین اعتراف می‌کند.
موشک‌های مافوق صوت، در واقع موشک‌های بالستیک هستند که توانایی پرواز در سرعتی بیش از ۵ برابر سرعت صوت را دارند.

بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳.۳ میلیون پناهجو از اوکراین از زمان تهاجم روسیه گریخته‌اند در حالی که تقریبا ۶.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش روزانه خود اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۹۲ اوکراینی کشور را ترک کرده‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «مردم به فرار خود ادامه می‌دهند زیرا از بمب، حملات هوایی و تخریب بی‌رویه می‌ترسند.»

او افزود: «کمک کردن حیاتی است اما نمی‌تواند به ترس پایان دهد. تنها توقف جنگ می‌تواند این کار را انجام دهد.»

بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳.۳ میلیون پناهجو از اوکراین از زمان تهاجم روسیه گریخته‌اند در حالی که تقریبا ۶.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارش روزانه خود اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۶۹۲ اوکراینی کشور را ترک کرده‌اند.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «مردم به فرار خود ادامه می‌دهند زیرا از بمب، حملات هوایی و تخریب بی‌رویه می‌ترسند.»

او افزود: «کمک کردن حیاتی است اما نمی‌تواند به ترس پایان دهد. تنها توقف جنگ می‌تواند این کار را انجام دهد.»

اوکراین: ۱۰ کریدور بشردوستانه ایجاد شد

ایرینا ورشوک، معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد روز شنبه ۱۹ مارس ۱۰ کریدور بشردوستانه برای تخلیه اهالی و تحویل غذا و دارو به شهرهای اوکراین که توسط نیروهای روسیه تصرف شده‌اند، برنامه‌ریزی شده است.

مقام اوکراینی: مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است چندین هفته و شاید بیشتر طول بکشد

خبرگزاری تاس گزارش داد: «میخائیل پودلیاک» (Mikhail Podolyak) مشاور دفتر ریاست جمهور اوکراین اعلام کرد که گفت وگوها بین مسکو و کی یف ممکن است حداقل چند هفته ای بطول انجامد.

بنابراین گزارش وی که با تلویزیون بلومبرگ مصاحبه می کرد گفت که خواسته های اصلی اوکراین دراین مذاکرات شامل؛ آتش بس، عقب نشینی نظامیان روسی و حل و فصل سیاسی در ارتباط با مناطق مورد مناقشه است.

این مقام دفتر ریاست جمهوری اوکراین به بلومبرگ گفت: مذاکرات به خاطر برخی موارد حقوقی که با یکدیگر ناهمخوانی دارند، ممکن است چندین هفته و شاید بیشتر بطول انجامد.

لندن: روسیه مجبور به تغییر رویکرد خود به «راهبرد فرسایشی» شده

وزارت دفاع انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «کرملین تاکنون به اهداف اولیه خود دست پیدا نکرده است و مقاومت بیش از اندازه مردم اوکراین شگفت زده شده است».

وزارت دفاع انگلیس همچنین اعلام کرده است: «روسیه هم اکنون مجبور به تغییر رویکرد عملیاتی خود شده است و به دنبال راهبرد فرسایشی است. احتمالاً روسیه شلیک‌های خود را افزایش می‌هد که این به افزایش تلفات غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌های اوکراین و تشدید فاجعه انسانی منجر خواهد شد».

وزارت دفاع انگلیس همچنین ادامه داد: «(ولادیمیر) پوتین همچنین کنترل خود را بر رسانه‌های روس تقویت کرده است و سعی می‌کند بر نقل قول‌ها نظارت و کنترل داشته باشد و مشکلات عملیاتی ارتش روسیه و تلفات روس‌ها را از مردم کشورش پنهان کند».

اوکراین: موقتا دسترسی به دریای آزوف را از دست دادیم

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، همزمان با پیشروی نیروهای روس به طرف ماریوپل، بزرگ‌ترین بندر دریای آزوف، اوکراین “به طور موقت” دسترسی به دریای آزوف را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی تا حدی در منطقه عملیاتی دونتسک موفق بوده‌اند و به طور موقت اوکراین را از دسترسی به دریای آزوف محروم کرده‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه‌اش اعلام نکرد که آیا نیروهای اوکراینی مجددا دسترسی به این دریا را پس گرفته‌اند یا خیر.

وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفت که غرب تلاش کرد اوکراین را تبدیل به دشمن مسکو کند و اتفاقات این کشور رویکرد غرب برای به حاشیه راندن روسیه را اثبات کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روسیا الیوم به آخرین تحولات جنگ در اوکراین، تحریم‌های اعمال شده علیه کشورش و دیگر پرونده‌های مطرح در این باره پرداخت.

لاوروف اظهار کرد: آنچه در اوکراین درحال رخ دادن است، بیانگر رویکرد غرب برای به حاشیه راندن روسیه است و آمریکا درصدد بازگرداندن جهان به حالت تک قطبی است.

وی افزود: اروپا تقریبا دفاع از استقلالش در مقابل آمریکا را توقف کرده است و تحریم های کنونی علیه روسیه بی‌سابقه است، اما ما مقاومت می کنیم و خود را با واقعیت جدید وفق خواهیم داد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: توهم‌ها درباره اینکه ما می‌توانیم به شرکای غربی تکیه و اعتماد کنیم کاملا بی‌پایه و اساس است و کشورهای شرقی بیشتر مایل به همکاری با روسیه بر اساس اصل احترام متقابل هستند.

وی گفت: ما شواهدی داریم مبنی بر اینکه اوکراین پس از شکست در اجرای توافق‌نامه‌های مینسک برای یک حمله همه جانبه به دونتسک و لوهانسک آماده می‌شد.

وی ادامه داد: ما این امکان را رد نمی کنیم که اوکراین بزرگ‌ترین طرح پنتاگون را در توسعه آزمایشگاه های بیولوژیکی تشکیل داده باشد. روسیه بر بررسی موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین از طریق شورای امنیت مصر است.

لاوروف همچنین تاکید کرد: هر محموله تسلیحاتی که از خارج وارد اوکراین شود، هدف نظامی و قانونی برای روسیه خواهد بود. کی‌یف می داند که بایدن اجازه اعلام پرواز ممنوع در آسمان اوکراین را نخواهد داد و به همین دلیل به مقامات سطح پایین‌تر این کشور دل بسته است.

وی ادامه داد: غرب تلاش کرد که اوکراین را به دشمن روسیه تبدیل کند و این تلاش‌ها پیامدهایی برای این کشور به همراه داشته است و ما برای رهایی یافتن از میراث منفی غرب برای اوکراین به زمان نیاز داریم.

زلنسکی: فقط ۱۴ هزار جسد و ده‌ها هزار زخمی و قطع عضوی در استادیوم مسکو را تصور کنید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد امروز (شنبه) در یک پیام ویدئویی با تأکید بر لزوم گفت‌وگو با روسیه گفت که تنها فرصتی که روسیه برای مهار تبعات اشتباهات خود در زمینه اشغال اوکراین دارد برگزاری مذاکرات فوری صلح است.

وی در این پیام گفت: «مذاکرات جدی و معنادار در خصوص صلح در خصوص امنیت ما برای اوکراین، تنها شانس روسیه برای کاهش خسارات ناشی از اشتباهاتش است. زمان دیدار است، زمان گفت‌وگو است».

رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد که هزینه جنگ اوکراین، خسارات سنگینی برای روسیه به همراه خواهد داشت که احتمالاً چندین نسل از پس جبران آن برنخواهند آمد.

زلنسکی در این‌باره گفت: «زمان احیای تمامیت ارضی و عدالت برای اوکراین است در غیر اینصورت خساراتی که روسیه متحمل خواهد شد به قدری بزرگ خواهد بود که چندین نسل از پس جبران آن برنخواهند آمد».

از طرف دیگر، «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک تجمع در مسکو حضور یافت و ارتش روسیه را برای عملیات نظامی در اوکراین مورد تقدیر قرارد داد و گفت: «آنچه را که باید و نحوه انجام و هزینه آن را می‌دانیم و ما قطعاً تمامی برنامه های خود را محقق خواهیم کرد».

زلنسکی در واکنش به اظهارات پوتین گفت:‌ «حرف‌های زیاد امروز در مسکو شنیده شد….راهپیمایی بزرگی صورت گرفت و می‌خواهم به یک جزئیات توجهات را جلب کنم. گزارش شده است که حدود ۲۰۰ هزار نفر در راهپیمایی پایتخت روسیه شرکت کردند. ۱۰۰ هزار نفر در خیابان‌ها و ۹۵۰۰۰ نفر در استادیوم بودند. حدوداً همین تعداد نظامی روس در حمله به اوکراین شرکت کرده‌اند. فقط ۱۴ هزار جسد و دهها هزار زخمی و قطع عضوی در استادیوم مسکو را تصور کنید».

بلژیک به خاطر جنگ اوکراین، تعطیلی رآکتورهای هسته‌ای خود را یک دهه عقب انداخت

دولت بلژیک تصمیم گرفت تعطیلی راکتورهای هسته ای خود را به علت وقوع جنگ اوکراین به ۱۰ سال آینده موکول کند.

الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک در حالی که کشورش اوایل زمستان سال جاری قصد تعطیلی رآکتورهای هسته ای خود را داشت، جمعه شب در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که دولت فدرال تصمیم گرفته تا گام های لازم برای تمدید فعالیت دو رآکتور هسته ای به مدت ۱۰ سال را بردارد.

نخست وزیر بلژیک افزود که در همین زمان، بلژیک دوره گذار به سمت انرژی های تجدیدپذیرتر که بهترین راه برای عدم وابستگی به انرژی است، را تسریع می کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پی وقوع و ادامه جنگ اوکراین نسبت به بروز اختلال در چرخه تامین مواد ضروری از جمله مواد غذایی ابراز نگرانی کرد و آنرا موجب فروپاشی در سیستم عرضه مواد غذایی در عرصه جهانی دانست.

گوترش در حساب توئیتر خود دراین باره نوشت: جنگ اوکراین هم اکنون باعث ایجاد اختلال در چرخه تامین ذخایر و افزایش شدید بهای سوخت، غذا و حمل نقل شده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این توئیت نوشت: باید هرکار ممکنی را برای جلوگیری از یک توفان گرسنگی و فروپاشی در عرصه سیستم غذایی جهانی انجام دهیم.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true